70 formler ur ME1003/ME1041, i kursens egen ordning. En formel utan sitt villkor är en gissning — därför står det utskrivet vad var och en kräver för att gälla.
Den totala är de plus den per styck gånger volymen.
När får den användas?
TK är periodens totala i kr, periodens i kr, /st den per styck i kr/st och q volymen i st. Gäller inom ett kapacitetsintervall där är konstanta och de är proportionella. Med eller ändras /st med volymen, och när kapaciteten tar slut stiger trappstegsvis.
Styckkostnaden är den per styck plus den per styck och sjunker när volymen ökar.
När får den användas?
TK/q är den genomsnittliga per styck i kr/st, /q den per styck och /st den per styck. q är volymen i st och större än noll. /q sjunker när volymen ökar, medan /st är konstant när de är proportionella. Gäller inom ett kapacitetsintervall.
Periodens resultat är minus för samma period, oberoende av när fakturor skickas och betalningar görs.
När får den användas?
är värdet av de prestationer som levererats under perioden och värdet av de resurser som förbrukats under samma period, båda i kr. En maskin blir genom och material i lager blir först när det förbrukas. minus ger , inte resultatet.
är det varje sålt styck bidrar med till att täcka de och ge vinst.
När får den användas?
p är priset per styck i kr/st och /st den per styck i kr/st. Bygger på antagandet att priset är och att de är för produkten. De ingår inte. Ur en kalkyl med kostnadsslag fås /st som summan av de delad med volymen.
Det är gånger volymen, det belopp som ska täcka de .
När får den användas?
/st är i kr/st och q den verkliga eller planerade volymen i st. i kr är också omsättningen minus de totala . Gäller när pris och per styck är lika för alla styck.
är det i kr och periodens i kr, även . Gäller när kan delas i rörliga och fasta och de fasta inte påverkas av volymen inom kapacitetsintervallet. Som kontroll är resultatet också i styck gånger /st.
är täckningsbidragets andel av priset eller av omsättningen.
När får den användas?
/st och p i kr/st, och omsättningen i kr. är en andel, ofta i procent, och anger hur stor del av varje försäljningskrona som blir . Båda formerna ger samma värde när pris och per styck är lika för alla styck.
Den är antalet styck som måste säljas för att det precis ska täcka de .
När får den användas?
är de i kr och /st i kr/st. q_k i st är volymen där resultatet är noll, den där intäktslinjen skär kostnadslinjen i . Gäller inom ett kapacitetsintervall med konstant pris, /st och . Nämnaren är , inte priset.
q_k är den i st, p priset i kr/st, de i kr och som decimaltal. Båda formerna ger samma belopp i kr. / fungerar även när volymen inte är känd, till exempel för ett företag med många produkter och en genomsnittlig .
är hur mycket volymen kan minska innan företaget går med förlust.
När får den användas?
q är den verkliga eller planerade volymen och q_k den , båda i st. I kronor är (q − q_k)·p, alltså omsättningen minus den . i styck gånger /st är resultatet. En negativ betyder förlust.
SM i procent=qq−qk=omsa¨ttningomsa¨ttning−kritisk omsa¨ttning
Vad gör formeln?
i procent anger hur stor andel av den verkliga volymen eller omsättningen som kan falla bort innan resultatet blir noll.
När får den användas?
q är den verkliga eller planerade volymen och q_k den i st. Nämnaren är den verkliga eller planerade volymen eller omsättningen, aldrig den eller . Kvoten anges i procent med en decimal, och räknad i volym och i kronor blir den densamma.
TB per enhet knapp resurs=a˚tga˚ng av resursen per styckTB/st
Vad gör formeln?
per enhet av den rangordnar produkterna när en begränsar vad som kan tillverkas.
När får den användas?
/st är i kr/st och åtgången mäts i den knappa resursens enhet per styck, till exempel maskintimmar/st eller kg/st. Kvoten blir kr per maskintimme eller kr/kg. Gäller när en enda resurs begränsar produktionen och de inte påverkas av produktmixen. Utan rangordnas produkterna efter /st, och med flera knappa resurser krävs linjärprogrammering.
I en räknas nivå för nivå, och varje särskild dras av på den nivå där den uppstår.
När får den användas?
TB₁ är produktens , minus rörliga . På nivå n, till exempel produktgrupp eller avdelning, summeras från nivån under och de särskilda för just den nivån dras av, alltså som försvinner om enheten läggs ner. Gemensamma för hela företaget dras av sist och fördelas inte. Sista steget ger resultatet. Belopp i kr eller tkr.
per styck i ett enproduktföretag är de totala delade med volymen.
När får den användas?
Totala är periodens alla i kr, fasta och rörliga, direkta och indirekta. q är den volym i st som tillverkas och säljs under samma period. Gäller för ett företag med en enda produkt, eller helt likartade produkter, där varje enhet tar lika mycket resurser i anspråk. per styck gäller bara för den volym den räknats för.
fördelas i proportion till det med en sats som räknas ur budgeten.
När får den användas?
är de budgeterade och det budgeterade för hela företaget, båda i kr för samma år. Satsen anges i procent och läggs på varje orders direkta material: = · . är för inköp, godsmottagning, förråd och lokaler för råvarulagret.
fördelas i proportion till den med en sats som räknas ur budgeten.
När får den användas?
är de budgeterade och den budgeterade för hela företaget, båda i kr för samma år. Satsen anges i procent, kan vara över 100 % och läggs på varje orders direkta lön: = · . är för arbetsledning, lokaler, maskiner och förbrukningsmaterial i tillverkningen.
är orderns direkta material och dess direkta lön, = · och = · , alla i kr. SDT står här för särskilda direkta , som bara hör till ordern, till exempel ett specialverktyg eller ett program. är basen för och används vid lagervärdering.
är plus och orderns särskilda försäljningskostnader.
När får den användas?
är orderns i kr och satsen ur budgeten som decimaltal. SDF står här för särskilda direkta försäljningskostnader för ordern, till exempel frakt eller provision, och läggs till efter så att de inte får något . täcker alla men ingen vinst.
är orderns i kr och v vinstpålägget som decimaltal, till exempel 0,30 för 30 %. Pålägget räknas på , inte på . Vinstens andel av priset blir v/(1 + v), som är mindre än v.
visar vad ett belopp i dag har vuxit till efter n år med ränta på ränta.
När får den användas?
r är räntan som decimaltal per år och n antalet år. Faktorn står i tabell A med fyra decimaler och kallas också . Ett belopp som placeras i dag är efter n år värt beloppet · (r, n). är det inverterade värdet, = 1/.
räknar om en enda framtida betalning till dagens värde.
När får den användas?
r är som decimaltal per år och n antalet år tills betalningen sker. Faktorn står i tabell B med fyra decimaler. Gäller för en enda betalning i slutet av år n, till exempel ett enskilt års eller . är beloppet gånger (r, n).
räknar om en serie lika stora årliga betalningar till dagens värde i ett steg.
När får den användas?
r är som decimaltal per år och n antalet år. Gäller bara när lika stora belopp kommer i slutet av varje år från år 1 till år n. Faktorn står i tabell C med fyra decimaler och är summan av för år 1 till n. av överskotten är a · (r, n). På formelbladet saknas minustecknet i exponenten; rätt är −n, som i tabell C:s rubrik.
G är i kr med allt som betalas vid start, aₜ år t i kr ( minus , utan ), R i kr år n, r som decimaltal och n den i år. Med lika stora överskott a blir = −G + a · (r, n) + R · (r, n). > 0 betyder att investeringen ger och dessutom ett överskott lika med .
Det kritiska är det årliga överskott som gör exakt lika med noll.
När får den användas?
G är i kr, R i kr, r som decimaltal och n den i år. Gäller för lika stora årliga överskott när allt annat hålls oförändrat. a_krit i kr per år är det överskott som ger = 0; ett högre överskott gör investeringen lönsam.
fördelar ett på lika stora årliga belopp som täcker både återbetalning och ränta.
När får den användas?
r är som decimaltal per år och n antalet år. Faktorn står i tabell D med fyra decimaler och är det inverterade värdet av . Den räknar om ett belopp i dag till lika stora belopp i slutet av varje år i n år: årligt belopp = · (r, n).
jämför det årliga med omräknad till en lika stor årlig kapitalkostnad.
När får den användas?
G är i kr, R i kr år n, r som decimaltal och n den i år. Investeringen är lönsam om det årliga a är större än kapitalkostnaden, och a − kapitalkostnaden är annuitetsöverskottet i kr per år. Ger samma beslut som och används gärna när alternativen har olika .
är den som gör investeringens exakt lika med noll.
När får den användas?
rᵢ är , G , aₜ år t, R år n och n den . är den ränta som gör = 0. Investeringen är lönsam om rᵢ är högre än . Med lika stora överskott och utan gäller (rᵢ, n) = G/a.
uppskattas genom att dra en rät linje mellan två räntor där har olika tecken.
När får den användas?
r₁ och r₂ är två närliggande räntor ur , r₁ < r₂, och NNV₁ > 0 och NNV₂ < 0 är nettonuvärdena vid dem. Räntorna kan sättas in i procent. Interpolationen antar att är linjärt mellan räntorna, vilket ger en liten avvikelse som är försumbar när räntorna ligger en procentenhet isär.
G är i kr och a det årliga i kr per år, och svaret blir i år. Gäller för lika stora överskott; annars summeras överskotten år för år tills summan når G. Metoden bortser från och från överskotten efter .
visar hur väl en investering utnyttjar det satsade kapitalet.
När får den användas?
är investeringens vid och G , båda i kr. Kvoten saknar enhet och anger per satsad krona. Används för att rangordna lönsamma alternativ när kapitalet inte räcker till alla.
Tillgångarna är alltid lika stora som och skulder tillsammans, eftersom båda sidorna beskriver samma kapital.
När får den användas?
Gäller i varje ögonblick för hela , med alla belopp i kr. Tillgångarna är det företaget äger och har fordringar på. är ägarnas del och skulderna det som är lånat eller obetalt, och tillsammans visar de hur tillgångarna är finansierade. och avsättningar står också på högersidan. Med årets resultat utskrivet blir ekvationen Tillgångar + = vid årets början + Skulder + .
är momssatsen gånger beloppet utan , och bruttobeloppet är nettobeloppet plus .
När får den användas?
Nettobeloppet är priset utan i kr. Momssatsen skrivs som decimaltal: 0,25 för normalsatsen 25 %, annars 0,12 eller 0,06. Bruttobeloppet, det kunden betalar, är nettobelopp · (1 + momssats). Ur ett bruttobelopp fås som bruttobelopp · momssats/(1 + momssats), vid 25 % en femtedel av bruttobeloppet.
Vid momsredovisningen betalar företaget minus till staten.
När får den användas?
är summan av på periodens försäljning och en skuld till staten. är summan av på periodens inköp och en fordran på staten. Båda i kr för samma redovisningsperiod. Är skillnaden negativ får företaget tillbaka beloppet. Momsskulden är en och påverkar inte resultatet.
ökar med årets vinst och med och minskar med förluster och utdelningar.
När får den användas?
E_IB är vid årets början och E_UB vid årets slut, i kr. Årets resultat är negativt vid en förlust. är värdet av det som betalas för de nya aktierna, pengar eller vid en egendom. Utdelning är det som delas ut till ägarna under året och får bara tas ur det . ingår inte i .
Kassaflo¨de fra˚n lo¨pande verksamhet=resultat efter finansiella poster+avskrivningar−betald skatt−o¨kning av ro¨relsekapitalet
Vad gör formeln?
från den löpande verksamheten är resultatet med tillagda, minus betald skatt och det kapital som bundits i rörelsen.
När får den användas?
Indirekt metod enligt FARs uppställning, med alla belopp i kr för samma år. plus är detsamma som före plus finansiella minus finansiella . läggs tillbaka eftersom de är utan . Ökningen av är ökningen av varulager och minus ökningen av och andra rörelseskulder. En minskning av ger ett tillskott.
Den fördelar minus lika över nyttjandeperiodens år.
När får den användas?
Linjär per år, i kr. är vad tillgången kostade, inklusive frakt och installation men utan avdragsgill . är det väntade försäljningsvärdet efter och ofta noll i kursen. är den i år. Kursen skriver av ett helt år även under anskaffningsåret. Mark skrivs inte av.
Bokfo¨rt va¨rde enligt plan=anskaffningsva¨rde−ackumulerade avskrivningar enligt plan
Vad gör formeln?
Det enligt plan är minus alla hittills.
När får den användas?
Gäller vid en tidpunkt, oftast årets slut, i kr. De enligt plan är summan av alla sedan tillgångarna köptes, inklusive årets. Det är det värde tillgångarna står till i . De enligt plan är dragna från tillgången och är ingen .
Enligt får maskiner och inventarier skrivas ned till 70 procent av avskrivningsunderlaget, alltså med högst 30 procent per år.
När får den användas?
Gäller maskiner och inventarier som en grupp, inte byggnader och mark. Det ingående är förra årets utgående värde efter , eller det enligt plan om företaget bara har gjort . Årets anskaffningar räknas med fullt belopp, och årets försäljningar är ersättningen för det som sålts. Alla belopp i kr. Det första året är underlaget lika med årets anskaffningar.
Enligt får varje års inköp skrivas ned med 20 procent per år, så att inköp äldre än tre år inte bidrar till det lägsta värdet.
När får den användas?
A₀ är för maskiner och inventarier köpta i år, A₋₁ i fjol, A₋₂ för två år sedan och A₋₃ för tre år sedan, i kr och för det som finns kvar. Äldre inköp räknas med noll. Regeln motsvarar en linjär med 20 procent per år och helt år under anskaffningsåret. Gäller inte byggnader och mark.
Den är hur mycket värdet sänks från avskrivningsunderlaget till det värde som väljs inom skattereglerna.
När får den användas?
Avskrivningsunderlaget är ingående + årets anskaffningar − årets försäljningar, i kr. Det valda värdet får inte vara lägre än det lägre av och värden, och för att skriva av så mycket som möjligt väljs just det. Gäller maskiner och inventarier. måste också göras i bokföringen för att få dras av.
Båda gäller samma år och samma grupp av maskiner och inventarier, i kr. bokförs som en bokslutsdisposition och ökar de . Är skillnaden negativ, när planen skriver av mer än skattereglerna, återförs en del av tidigare .
Ackumulerade o¨veravskrivningar=bokfo¨rt va¨rde enligt plan−skattema¨ssigt va¨rde
Vad gör formeln?
De visar hur mycket mer som har skrivits av enligt skattereglerna än enligt planen sedan tillgångarna köptes.
När får den användas?
Båda värdena vid samma tidpunkt, oftast årets slut, i kr. Det är det värde som valts efter årets räkenskapsenliga . Samma belopp fås som − enligt plan − , eller som summan av alla års . Redovisas som på balansräkningens finansieringssida.
Antalet dagar som pengarna för materialet är bundna, från att leverantören får betalt tills kunden betalar.
När får den användas?
t_R är råvarulagringstiden, t_L , t_P produktionstiden, t_F tiden i färdigvarulagret och t_K , alla i dagar. Gäller när materialet tillsätts när produktionen startar och därför är bundet hela produktionstiden. Parentesen får vara negativ när är längre än lagringstiden.
Antalet dagar som pengarna för lönen är bundna, från att lönen betalas tills kunden betalar.
När får den användas?
t_P är produktionstiden, t_F tiden i färdigvarulagret och t_K , alla i dagar. Gäller när lönen uppstår löpande och jämnt under produktionen, så att den i genomsnitt är bunden halva produktionstiden. Lönen betalas utan kredit, så dras inte av.
Det kapital som binds i en post är antalet dagar pengarna är bundna gånger per styck gånger den dagliga volymen.
När får den användas?
Dagar är dagar material eller dagar arbete, /st per styck för samma post (material eller lön) i kr och volym/dag produktionsvolymen i st per dag. Räknas för material och lön var för sig och summeras till i kr. och andra utan ingår inte.
och i kr enligt . Visar det kapital som är bundet i den löpande verksamheten och inte finansieras av . I en för en ny verksamhet räknas samma kapital i stället med eller .
Kredittid till kunderna=fo¨rsa¨ljning per a˚rgenomsnittliga kundfordringar⋅365
Vad gör formeln?
till kunderna är hur många dagar det i genomsnitt dröjer innan kunderna betalar.
När får den användas?
Genomsnittliga i kr, helst medelvärdet av årets ingående och utgående balans, och årets försäljning i kr. Ger antalet dagar som kunderna i genomsnitt dröjer med att betala. Formelbladet skriver också täljaren som genomsnittlig kredit till kunderna.
Kredittid fra˚n leveranto¨rerna=inko¨pskostnader per a˚rgenomsnittliga leveranto¨rsskulder⋅365
Vad gör formeln?
från leverantörerna är hur många dagar företaget i genomsnitt väntar innan det betalar sina inköp.
När får den användas?
Genomsnittliga i kr, helst medelvärdet av årets ingående och utgående balans, och årets inköpskostnader i kr. Ger antalet dagar som företaget i genomsnitt dröjer med att betala sina leverantörer. Formelbladet skriver också täljaren som genomsnittlig kredit från leverantörerna.
Genomsnittlig lagringstid i dagar, varuinköp per år i kr och genomsnittligt lager i kr värderat till . Anges i gånger per år. Den genomsnittliga lagringstiden är 365 delat med .
RT=totalt kapitalro¨relseresultat efter avskrivningar+finansiella inta¨kter
Vad gör formeln?
är det resultat hela kapitalet har gett före räntekostnaderna, delat med det .
När får den användas?
efter och de finansiella är årets belopp i kr. är i kr och räknas om möjligt som genomsnittet av årets ingående och utgående balans, ; finns bara en används den. Täljaren är densamma som plus finansiella . Räknas före skatt när inget annat sägs.
RSYSS=sysselsatt kapitalro¨relseresultat efter avskrivningar+finansiella inta¨kter
Vad gör formeln?
mäter avkastningen på det kapital som ägare och långivare har ställt till förfogande.
När får den användas?
Täljaren är densamma som i , i kr. är det minus de icke räntebärande skulderna, till exempel och förskott från kunder, i kr. Anges i procent och räknas före skatt.
Det är det kapital som ägare och långivare har satt in och kräver avkastning på.
När får den användas?
är i kr. Icke räntebärande skulder är skulder som inte kostar ränta, till exempel , förskott från kunder och andra rörelseskulder, i kr. Det som blir kvar är det kapital som kostar ränta eller ska ge ägarna avkastning.
är den del av försäljningen som blir kvar när varornas egen är betald.
När får den användas?
och för sålda varor är årets belopp i kr ur en funktionsindelad , där för sålda varor står för sig. Anges i procent. Försäljnings- och administrationskostnaderna och de finansiella posterna är inte avdragna.
KOH=totalt kapital vid a˚rets slutfo¨rsa¨ljning per a˚r
Vad gör formeln?
anger hur många gånger per år det omsätts.
När får den användas?
Försäljningen är årets i kr och nämnaren det vid årets slut i kr, som på formelbladet. Anges som antal gånger per år. Räknas på det , inte på det egna. Används genomsnittligt kapital i måste samma kapital användas här för att -sambandet ska gå jämnt ut.
RE=justerat eget kapitalresultat efter finansiella inta¨kter och kostnader
Vad gör formeln?
är ägarnas avkastning, delat med det .
När får den användas?
Täljaren är , även kallat , i kr före skatt. är plus · (1 − skattesats), i kr, och räknas om möjligt som genomsnittet av årets ingående och utgående balans. Utan är det lika med det . Efter skatt multipliceras täljaren med (1 − skattesats).
Den är vad varje krona skuld i genomsnitt kostar i ränta per år.
När får den användas?
Finansiella är årets räntekostnader i kr och S skulderna i kr, enligt årets eller som genomsnitt av ingående och utgående balans. Har företaget räknas den i dem till S, så att samma S står här som i . Anges i procent och kallas också R_L. Räknas på skulderna, inte på det .
ES=justerat eget kapitalskulder+obeskattade reserver⋅skattesats
Vad gör formeln?
anger hur många kronor skulder företaget har per krona .
När får den användas?
S är skulderna plus den i de , · skattesats, och E det , båda i kr. Utan är det skulderna delat med det . Anges som ett tal eller i procent, där 1,5 betyder 150 %. Kallas också . Kvoten är skulder delat med , inte tvärtom och inte skulder delat med .
R_T är , R_S den , S skulderna och E det . Gäller exakt före skatt när R_T, R_S och R_E räknas på samma och och T = E + S, alltså när den i räknas till S. Skillnaden R_T − R_S kallas .
Justerat eget kapital=eget kapital+obeskattade reserver⋅(1−skattesats)
Vad gör formeln?
Det är det plus de efter avdrag för den .
När får den användas?
och i kr enligt och skattesatsen som decimaltal, i dag 0,206 för aktiebolag. Den , · skattesats, räknas i stället till skulderna. Utan är det lika med det .
Kassalikviditetlager och fo¨rskott=kortfristiga skulderomsa¨ttningstillga˚ngar−lager och fo¨rskott=fo¨rra˚d och varulager+varor under tillverkning+fo¨rskott till leveranto¨rer
Vad gör formeln?
visar om de mest likvida räcker till att betala de .
När får den användas?
och i kr enligt . Lager och förskott är förråd och varulager, varor under tillverkning och förskott till leverantörer, som formelbladet drar av var för sig. Anges i procent. En vanlig tumregel är att bör vara minst 100 %.